Edukacyjna gra terenowa. Kody QR i nie tylko.

Gra terenowa w edukacji muzealnej.

Karolina Szurek 

fot. Małgorzata Kazur, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
W czasie mobilności w Assen i w Lizbonie oraz na kursie w Brukseli poznawałam metody pracy oraz narzędzia związane z "Out of classroom education" czyli nauką poza salą szkolną. Metody te wykorzystuję nie tylko w szkole ale też w pracy edukatora muzealnego w Żelazowej Woli.

Instrukcja:

Aby przeprowadzić grę terenową należy ustalić:


  • - na jakim terenie będzie przebiegać (teren zamknięty, bezpieczny)
  • - ilu nauczycieli, opiekunów lub animatorów może być zaangażowanych
  • - jaki jest temat gry
  • - na ile grup podzielimy uczniów.
  • - jakie są możliwości uczniów (fizycznie, technologiczne, związane z wiedzą

Należy przygotować:

  • mapki terenu z zaznaczonymi punktami terenowymi
  • pomoce i przybory rozmieszczone w terenie
  • wydrukowane instrukcje dla każdej grupy
  • obmyślić system punktów lub fantów, które się zdobywa lub znajduje w każdym punkcie terenowym

Moim zdaniem optymalna liczba grup to 4, a w grupach powinno być od 3 do 8 osób. 
Ważne jest aby gra była dynamiczna i urozmaicona. Wykorzystanie możliwości smartfonów znacznie ułatwia zorganizowanie gry "obsługiwanej" przez tylko jednego nauczyciela. Oto typy zadań, które polecam:

Kręcenie filmiku:

W określonym punkcie terenowym uczniowie mają za zadanie wykonać jakąś czynność (np. taniec, doświadczenie, odegranie scenki, pomiar, obserwacja). Jeden uczeń musi telefonem sfilmować tę czynność. W najbliższym punkcie terenowym, w którym jest obecny nauczyciel lub animator, uczeń pokazuje ten filmik i otrzymuje odpowiedni fant lub punkt. Tego typu zadanie pozwala w dogodny sposób wprowadzić element ruchu na świeżym powietrzu.

Robienie zdjęcia.

W terenie możemy umieścić tablice z zadaniami, przyrządy itd. Zamiast zabierać je ze sobą uczniowie mogą zrobić zdjęcie i pokazać animatorowi do sprawdzenia na końcu gry.

Kody QR

W terenie możemy rozmieścić kody QR, wydrukowane i przyczepione do drzew lub przedmiotów.
Uczniowie muszą zeskanować kod. Pod kodem kryje się na przykład filmik z zagadką. W mojej wersji (muzycznej) były to filmy z koncertów (np. Krystian Zimerman) a zadaniem uczniów było zapamiętać nazwisko artysty i przedstawić go w pantomimie (którą też musieli sfilmować).
W ten sposób nauczyciel może być w kilku miejscach jednocześnie, albo wykorzystać pomoc osoby trzeciej (ucznia, nauczyciela rodzica). Nauczyciel (lub rodzic) nagrywa się i kieruje do uczniów pytanie, opowieść lub zagadkę. W ten sposób możemy np. wprowadzić "postać historyczną". 

Znalezione obrazy dla zapytania QR Droid Code Scanner (Polski)Instrukcja krok-po-kroku jak przygotować kody QR.

  • Zainstaluj w telefonie aplikację do czytania kodów QR. Polecam np. QR Droid Code Scanner , który ma obsługę po polsku. Poleć uczniom aby zainstalowali tę aplikację (na grze terenowej wystarcy jedna osoba w grupie)
  • Wyszukaj w Internecie filmik lub inną treść (np. stronę), którą chcesz wykorzystać  - udostępnić w terenie.
  • Skopiuj link tej strony. 
  • Wyszukaj generator kodów QR online. Ja polecam np. https://pl.qr-code-generator.com/
  • W generatorze wklej link a następnie pobierz utworzony kod jako obrazek.
  • Wydrukuj, zalaminuj lub umieść w plastikowej koszulce, i umieść w terenie.
  • Gotowe!

Timer (minutnik)

Zwykły kuchenny minutnik pomaga nadać tempo rozgrywce i uniknąć guzdrania się. Nastawiony np na 10 minut timer wręczmy uczniom. Jeśli w określonym czasie zdążą do określonego miejsca mogą zdobyć dodatkowe punkty lub fanty.

Zagadki tekstowe

Metoda przydatna gdy tematem gry jest np. literatura. Albo botanika. Uczniowie mają przeczytać krótki tekst źródłowy, w którym zamazano jedno słowo. Muszą je odgadnąć i znaleźć tę rzecz w terenie.

Podsumowanie

Zalety tej formy nauczania to niewątpliwie:
  • możliwość spędzenia czasu na świeżym powietrzu - cenny zwłaszcza gdy w murach szkolnych jest ciasno, duszno
  • aktywne poszukiwanie informacji przez uczniów
  • wykorzystanie mocnych stron nastolatków: posługiwania się telefonem pracy w grupie
  • element rywalizacji
  • wykorzystanie atrakcyjnego terenu (jeśli taki znajduje się w pobliżu, np. park

Minusy:

  • przygotowanie jest bardzo czasochłonne
  • trzeba przewidzieć wiele czynników