CLIL czyli zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe

Content and Language Integrated Learning
CLIL (czyt. "klil") to zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe. Polega na jednoczesnym nauczaniu przedmiotu i języka obcego. W Polsce jest nazywane nauczaniem dwujęzycznym (czyli lekcja jest po polsku i po angielsku). Gimnazjum nr 81 od roku szkolnego 2017/18 wprowadza CLIL na niektórych przedmiotach, utworzona została też klasa dwujęzyczna, czyli mająca realizować szereg przedmiotów metodą CLIL. Uczestniczymy w projekcie finansowanym ze środków Komisji Europejskiej aby przeszkolić się do tego typu nauczania.
link do Dziennika Projektu "Bądźmy dwujęzyczni! Uczmy Nowocześnie!"

Jak wprowadza się  nauczanie jest CLIL (w skrócie):
- nauczanie przedmiotu (np. matematyki, muzyki, geografii) pozostaje głównym celem.
- uczniowie powinni znać język angielski na poziomie A1/A2 aby można było z nimi realizować CLIL
 - Komisja Europejska zaleca aby uczniowie kończący szkołę średnią znali dwa języki (swój i obcy).
Wprowadzanie CLIL do szkół jest więc rekomendowane i wspierane.
- Nauczyciel musi zmienić swoje metody działania aby wprowadzać CLIL. Elementy nauczania przedmiotu i nauczania języka muszą być powiązane ze sobą aby przeprowadzić lekcję CLIL.
- Nauczyciele muszą budować "rusztowanie" ("scaffold") , które będzie podporą dla uczniów w czasie lekcji. Dobrze przygotowana podpora pozwoli uczniom uczyć się treści przedmiotowych w obcym języku.
- CLIL jest bardzo motywujący i pomaga uczniom rozumieć treści i porozumiewać się

Link to raportu p. Karoliny Szurek ze szkolenia w Oksfordzie n.t. wprowadzania CLIL w szkołach gimnazjalnych

 Dwa rodzaje nauczania CLIL:
A. na lekcjach różnych przedmiotów, kiedy część zajęć jest prowadzona po angielsku. Nauczyciel dba o merytoryczny poziom wiedzy ale sam nie jest specjalista od obcego języka.
B. na lekcjach języka angielskiego, kiedy treść ćwiczeń jest związana z wiedzą z różnych dziedzin i przedmiotów. Nauczyciel większy nacisk kładzie na język, nie zawsze treści z różnych dziedzin są wystarczająco poprawnie wyjaśnione.

Nauczyciele CLIL muszą:
-zaadaptować swoją metodologię aby nauczać treści w nowy sposób
- przystosować treść lekcji przez przekładanie jej na angielski i przygotować zadania pomagające uczniom w rozumieniu i używaniu angielskiego na lekcji
- zredukować czas, w którym nauczyciel mówi, a zwiększyć ilośc czasu w którym mówią uczniowie
- dawać uczniom zajęcia zadaniowe, projektowe, interaktywne, skoncentrowane na potrzebach uczącego się
 - wybierać materiały które akcentują role języka w uczeniu się treści