Gra terenowa w edukacji muzealnej.
Karolina Szurekfot. Małgorzata Kazur, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina |
Instrukcja:
Aby przeprowadzić grę terenową należy ustalić:
- - na jakim terenie będzie przebiegać (teren zamknięty, bezpieczny)
- - ilu nauczycieli, opiekunów lub animatorów może być zaangażowanych
- - jaki jest temat gry
- - na ile grup podzielimy uczniów.
- - jakie są możliwości uczniów (fizycznie, technologiczne, związane z wiedzą
Należy przygotować:
- mapki terenu z zaznaczonymi punktami terenowymi
- pomoce i przybory rozmieszczone w terenie
- wydrukowane instrukcje dla każdej grupy
- obmyślić system punktów lub fantów, które się zdobywa lub znajduje w każdym punkcie terenowym
Moim zdaniem optymalna liczba grup to 4, a w grupach powinno być od 3 do 8 osób.
Ważne jest aby gra była dynamiczna i urozmaicona. Wykorzystanie możliwości smartfonów znacznie ułatwia zorganizowanie gry "obsługiwanej" przez tylko jednego nauczyciela. Oto typy zadań, które polecam:
Kręcenie filmiku:
W określonym punkcie terenowym uczniowie mają za zadanie wykonać jakąś czynność (np. taniec, doświadczenie, odegranie scenki, pomiar, obserwacja). Jeden uczeń musi telefonem sfilmować tę czynność. W najbliższym punkcie terenowym, w którym jest obecny nauczyciel lub animator, uczeń pokazuje ten filmik i otrzymuje odpowiedni fant lub punkt. Tego typu zadanie pozwala w dogodny sposób wprowadzić element ruchu na świeżym powietrzu.
Robienie zdjęcia.
W terenie możemy umieścić tablice z zadaniami, przyrządy itd. Zamiast zabierać je ze sobą uczniowie mogą zrobić zdjęcie i pokazać animatorowi do sprawdzenia na końcu gry.
Kody QR
W terenie możemy rozmieścić kody QR, wydrukowane i przyczepione do drzew lub przedmiotów.
Uczniowie muszą zeskanować kod. Pod kodem kryje się na przykład filmik z zagadką. W mojej wersji (muzycznej) były to filmy z koncertów (np. Krystian Zimerman) a zadaniem uczniów było zapamiętać nazwisko artysty i przedstawić go w pantomimie (którą też musieli sfilmować).W ten sposób nauczyciel może być w kilku miejscach jednocześnie, albo wykorzystać pomoc osoby trzeciej (ucznia, nauczyciela rodzica). Nauczyciel (lub rodzic) nagrywa się i kieruje do uczniów pytanie, opowieść lub zagadkę. W ten sposób możemy np. wprowadzić "postać historyczną".
Instrukcja krok-po-kroku jak przygotować kody QR.
- Zainstaluj w telefonie aplikację do czytania kodów QR. Polecam np. QR Droid Code Scanner , który ma obsługę po polsku. Poleć uczniom aby zainstalowali tę aplikację (na grze terenowej wystarcy jedna osoba w grupie)
- Wyszukaj w Internecie filmik lub inną treść (np. stronę), którą chcesz wykorzystać - udostępnić w terenie.
- Skopiuj link tej strony.
- Wyszukaj generator kodów QR online. Ja polecam np. https://pl.qr-code-generator.com/
- W generatorze wklej link a następnie pobierz utworzony kod jako obrazek.
- Wydrukuj, zalaminuj lub umieść w plastikowej koszulce, i umieść w terenie.
- Gotowe!
Timer (minutnik)
Zwykły kuchenny minutnik pomaga nadać tempo rozgrywce i uniknąć guzdrania się. Nastawiony np na 10 minut timer wręczmy uczniom. Jeśli w określonym czasie zdążą do określonego miejsca mogą zdobyć dodatkowe punkty lub fanty.
Zagadki tekstowe
Metoda przydatna gdy tematem gry jest np. literatura. Albo botanika. Uczniowie mają przeczytać krótki tekst źródłowy, w którym zamazano jedno słowo. Muszą je odgadnąć i znaleźć tę rzecz w terenie.
Podsumowanie
Zalety tej formy nauczania to niewątpliwie:
- możliwość spędzenia czasu na świeżym powietrzu - cenny zwłaszcza gdy w murach szkolnych jest ciasno, duszno
- aktywne poszukiwanie informacji przez uczniów
- wykorzystanie mocnych stron nastolatków: posługiwania się telefonem pracy w grupie
- element rywalizacji
- wykorzystanie atrakcyjnego terenu (jeśli taki znajduje się w pobliżu, np. park
Minusy:
- przygotowanie jest bardzo czasochłonne
- trzeba przewidzieć wiele czynników